Jak poprawić stan swoich jelit w 4 krokach

 

Mikroorganizmy żyjące w naszych  jelitach, odgrywają niemałą rolę w utrzymaniu odpowiedniego stanu zdrowia . Dbając o swoją mikroflorę jelitową możesz znacząco zredukować ryzyko wystąpienia wielu chorób, zwiększyć odporność organizmu oraz poprawić swoje samopoczucie.

Jak możesz poprawić stan swojej  mikroflory jelitowej?

  1. Ogranicz do minimum spożycie żywności wysoko przetworzonej.

Niestety, „zachodni” styl życia przyczynia się do tego, że mikroflora naszych jelit jest coraz uboższa. Żywność wysoko przetworzona, bogata w cukier, tłuszcze trans oraz uboga w błonnik, przyczynia się do wystąpienia  dysbiozy jelitowej . Więcej o dysbiozie  TUTAJ.

Wykazano, iż dieta o dużej zawartości rafinowanego cukru może prowadzić do przerostu drożdżaków oraz mikroflory chorobotwórczej.

Unikaj zatem :

– rafinowanych zbóż ( czytaj: białej , oczyszczonej mąki)

–  produktów typu fast food

– słodyczy, słodzonych napojów, chipsów

– jogurtów smakowych, serków homogenizowanych, sosów, zup w proszku, produktów z dodatkiem glutaminianu sodu

Wybierając produkty spożywcze, czytaj skład!!  Im jest krótszy, tym lepiej!

2. Zwiększ spożycie błonnika 

Błonnik pokarmowy należy do polisacharydów i nie ulega trawieniu ani wchłanianiu w jelicie cienkim.  Jest to mieszanina substancji pochodzenia roślinnego. Znajdziesz go między innymi w warzywach, strączkach, produktach zbożowych z pełnego przemiału,orzechach oraz owocach. Dieta bogata we włókno pokarmowe wpływa na zwiększenie różnorodności bakteryjnej w jelitach, ponieważ polisacharydy, które nie uległy rozkładowi przez nasze enzymy trawienne, są fermentowane przez bakterie jelitowe.  Jednym słowem, błonnik  jest pokarmem dla naszych jelitowych sprzymierzeńców.

Zapamiętaj, podstawą  żywienia osoby zdrowej powinny być warzywa i to nie podlega dyskusji.

( Należy jednak pamiętać, iż w przypadku osób ze współistniejącymi JUŻ jednostkami chorobowymi, spożycie błonnika w postaci surowej może przyczynić się, na przykład do wystąpienia dolegliwości bólowych. Dlatego niezmiernie ważne jest odpowiednie „żonglowanie” produktami spożywczymi w zależności od stanu zdrowia danej osoby).

3. Nie nadużywaj antybiotyków

Antybiotyki, jako podstawa współczesnej medycyny, ocaliły już niejedno życie. Niestety nasze społeczeństwo bardzo nadużywa tych leków. Większość antybiotyków nie potrafi odróżnić „złych” bakterii od dobrych, niszcząc wszystko, co spotkają na swojej drodze. Poważne zaburzenia mikroflory przewodu pokarmowego obserwuje się nawet 4 lata po zakończeniu antybiotykoterapii!!

Także jeśli zechcesz sięgnąć po jakikolwiek antybiotyk zastanów się 10 razy, czy faktycznie go potrzebujesz!!

4. Jeśli musiałeś/aś przejść kurację antybiotykową, pamiętaj o odpowiedniej probiotykoterapii !!!

Co to jest probiotyk? Zgodnie z definicją WHO probiotyki są to „żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach wywierają korzystne skutki zdrowotne”.

Pamiętajcie tylko o jednej ważnej rzeczy – kupując probiotyk zwracajcie uwagę na to, aby był on dobrze opisany! Co to znaczy? Producent powinien umieścić w nim konkretne informacje tzn, rodzaj bakterii ( np. Lactobacillus), gatunek (np.rhamnosus) oraz szczep (np.Lr-32). Jeżeli więc w opisie mamy podane tylko – Lactobacillus rhamnosus, to po prostu nie kupujmy takiego preparatu. Dodatkowo uważa, że minimalna zawartość bakterii w dawce preparatu, powinna wynosić minimum 109 jtk/g.

Ponadto należy mieć na uwadze to, że nie należy przyjmować probiotyku jednocześnie z antybiotykiem, ale ok 2-3h po zażyciu leku. Przyjmuje się również, że przyjmowanie probiotyku tylko w trakcie antybiotykoterapii lub kilka dni po jej zakończeniu to za mało, a optymalny czas probiotykoterapii po kuracji antybiotykowej powinien wynosić ok. 5-6 tyg.

dobrze opisany preparat probiotyczny powinien wyglądać tak, jak na obrazku poniżej

   OK

 

A tak wygląda źle opisny preparat probiotyczny

         nie ok

 

 

https://www.nature.com/nature/journal/v529/n7585/full/nature16504.htmlht

tps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303825/http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0009836 

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0009836

 

 

Jeśli Ci się spodobał ten post to polub lub udostępnij.

3 thoughts on “Jak poprawić stan swoich jelit w 4 krokach

  1. To coś dla mnie. Ja te zasady wprowadziłam w życie z powodu choroby (hashimoto) i różnica w samopoczuciu jest kolosalna.

    1. Cieszy mnie bardzo, że dzięki zmianie stylu życia, udało się poprawić samopoczucie. Dbanie o stan swoich jelit jest niezmiernie ważne w przypadku Hashimoto (oraz innych chorób autoimmunizacyjnych). W końcu to jelita są najważniejszym organem immunologicznym człowieka 😀

  2. Staram się wprowadzać te zasady od jakiegoś czasu. Ostatnio musiałam zażywać antybiotyk i teraz bardzo pilnuję swoje jelita żeby dobrze nam się żyło 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top