Rewolucja w odchudzaniu?? Jedz lody i chudnij? Czyli wszystko o ujemnych kaloriach

Pod jednym z postów na Facebook’u poprosiliście o napisanie kilku słów na temat ujemnych kalorii.

Omawiana hipoteza zakłada, że strawienie niektórych pokarmów jest bardziej energochłonne niż energia, którą te produkty dostarczają. Często jako przykład podawane są warzywa czy … lody, które rzekomo nie tuczą, ponieważ (tutaj cytuję internety) “aby organizm mógł strawić jedzenie, musi je najpierw ogrzać do temperatury ciała. A w przypadku lodów potrzeba do tego naprawdę dużo energii”. TEORETYCZNIE żywność ta powinnam nam więc energię zabierać, a nie dostarczać i pozwolić na wygenerowanie deficytu kalorycznego.

Zastanówmy się czy koncepcja ujemnych kalorii ma w ogóle sens?

Prawdą jest, że nasz organizm wydatkuje energię na strawienie pokarmów, które zjadamy. Jest to tzw. termiczny efekt pożywienia [1] i szacuje się, że wynosi on około 5 -10% całkowitych wydatków energetycznych [2]. Dodatkowo należy pamiętać, iż część energii z pożywienia zostaje po prostu wydalona.

Przykład – zjadasz produkt spożywczy zawierający 100 kcal. Podczas trawienia 80 kcal zostaje przyswojone przez  twój organizm, a 20 kcal – wydalone (może to nastąpić w wyniku wydalenia błonnika pokarmowego [3] lub częściowo niestrawionej żywności [4]). Dodatkowo sam proces trawienia i wchłaniania pokarmu również wymaga nakładu energii (termiczny efekt pożywienia) – załóżmy, że potrzeba na to około 10 kcal. Zatem Twojemu organizmowi pozostaje do wykorzystania 70 kcal (jest to tzw. energia netto).

Niestety nie ma dowodów potwierdzających istnienie żywności, która zamiast dostarczać energii, zabierałaby nam ją.

W jednym, małym badaniu próbowano nawet ocenić ujemny potencjał kaloryczny selera. Uczestniczkom podano 100 g wspominanego warzywa (czyli 16 kcal) – z czego organizm “wchłonął” zaledwie 2,24 kcal. Czyli, jak widzicie, nadal są to “dodatnie kalorie” [5].

Seler nie jest pokarmem o ujemnej kaloryczności, ale dzięki wysokiej zawartości wody i włókien pokarmowych (błonnika), może być pożądanym produktem wspomagającym odchudzanie.

Podobnie jest z innymi niskokalorycznymi warzywami, np rzodkiewką czy sałatą.

No dobra, ale co z lodami?
Czy faktycznie pochłaniają energię w związku z czym możemy jeść je bezkarnie i nie tyć?

Lody, oprócz tego, że są zimne, dostarczają nam tłuszczu i cukru, co przekłada się na sporą ilość kilokalorii, w związku z czym efekt “utraty kalorii” poprzez ich ogrzewanie nie ma najmniejszego znaczenia.

Oczywiście można jeść lody i chudnąć, pod warunkiem, że wygenerujesz ujemny bilans kaloryczny.

Mój sposób – chcesz zjeść loda? Musisz iść po niego minimum 2,5 km w jedną stronę, na piechotę.

hmm ... no to może zimna woda wykazuje ujemny potencjał kaloryczny??
 🤔 poniżej mały eksperyment

 Tak, na potrzeby poniższego zdjęcia – tyję. Cóż, czego się dla Was nie robi 😁

ale zanim przejdziemy do eksperymentu ogarnijmy podstawy – czyli różnica pomiędzy kalorią, a kilokalorią

W języku potocznym bardzo często te dwa pojęcia używane są zamiennie. Jednak z naukowego punktu widzenia skrót kcal oznacza kilokalorię, czyli jednostkę, która odpowiada tysiącowi kalorii (zapisywanych jako cal).

1 kcal = 1000 cal

kaloria (czyli cal), to ilość energii potrzebna do tego, aby jeden gram czystej wody podgrzać o 1 stopień Celsjusza.

Czas więc na eksperyment

Zastosuję w tym momencie łopatologiczną i mało dokładną metodologię.

Kaloryczność czystej wody (nie smakowej) wynosi 0 kcal.

Załóżmy, że wypijesz szklankę zimnej wody o pojemności 200 ml i temperaturze 5 stopni Celsjusza. Temperatura ludzkiego ciała wynosi 36,6 stopni.Twój organizm musi więc tą wypitą wodę ogrzać o 31,6 stopnia Celsjusza. Zatem za pomocą działania matematycznego dowiadujemy się, że

31,6  x 200 (pojemność wody)= 6320 cal = 6,32 kcal

wypicie szklanki zimnej wody pozwala na wygenerowanie deficytu rzędu 6,32 kcal – malutko.

Redukcja masy ciała o 1 kg wiąże się z wygenerowaniem deficytu energetycznego na poziomie około 7000 kcal. Zatem jeśli wypijałbyś/wypijałabyś 8 szklanek takiej wody dziennie, czyli 1600 ml (6,32 kcal x 8 = 50,56 kcal) to zgubienie 1 kilograma masy ciała zajęłoby Ci około 138 dni.( 7000 : 50,56 = 138,44).

Podsumowując, dalej jedyną skuteczną metodą redukcji masy ciała jest zmiana stylu życia, która pozwoli Ci na wygenerowanie ujemnego bilansu energetycznego.

 

 

 

 

Bibliografia

  1. Jarosz M i wsp. ” Normy żywienia dla Populacji Polski”, 2017
  2. Włodarek M i wsp “Dietoterapia”, wyd. PZWL, Warszawa 2014
  3. Dhingra D, et al. Dietary fibre in foods: a review . J Food Sci Technol. (2012)
  4. Mattes RD, Kris-Etherton PM, Foster GD. Impact of peanuts and tree nuts on body weight and healthy weight loss in adults . J Nutr. (2008)
  5. M.E.Clegg, C. Cooper. Exploring the myth: Does eating celery result in a negative energy balance? Proc Nutr Soc. (2012)

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli Ci się spodobał ten post to polub lub udostępnij.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top