Kac-z czym to się je? Poznaj kilka sposobów na złagodzenie skutków sylwestrowego szaleństwa.

Nie żebym coś sugerowała, ale…

Zbliża się sylwester, więc może być różnie.

Osoby z którymi współpracuję wiedzą, że nie oceniam, tylko przychodzę z pomocą 🙂

Pamiętaj tylko o tym, że regularne spożycie alkoholu (powyżej 100 g tygodniowo – czyli około 5 drinków) zwiększa śmiertelność ze wszystkich przyczyn w porównaniu z osobami pijącymi mniej.

Czym jest kac?

Jest to zespól objawów, które mogą rozwijać się kilka lub kilkanaście godzin po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu.  Objawy zaczynają pojawiać się kiedy zawartość alkoholu we krwi znacząco spada. Może wówczas wystąpić :

  • osłabienie,
  • nadmierne pragnienie i suchość w ustach,
  • bóle głowy i mięśni,
  • zawroty głowy,
  • nudności,
  • zmniejszona zdolność koncentracji.

Stopień nasilenia omawianego zjawiska zależy od wielu czynników, między innymi od ilości i rodzaju spożytego trunku czy indywidualnej zdolności do metabolizowania alkoholu. Za przyczynę syndromu dnia następnego nie uznaje się alkoholu samego w sobie, ale jego metabolit – aldehyd octowy (który jest bardzo toksyczny dla organizmu).

Jak złagodzić dolegliwości związane z kacem?

Oczywiście mogłabym tutaj napisać, że najlepiej nie pić alkoholu w ogóle i problem z głowy, ale doskonale wiemy, że impreza sylwestrowa rządzi się swoimi prawami. Jak zatem można poprzez zagrywki dietetyczne złagodzić nieprzyjemne objawy spożycia alkoholu …

1. Uzupełniaj poziom wody w organizmie.

Alkohol zwiększa diurezę (wydalanie moczu) a co za tym idzie przyczynia się do wystąpienia odwodnienia. Warto pamiętać, że odwodniony organizm ma ogromne trudności z usuwaniem toksyn. Chociaż odwodnienie nie jest uznawane za główną przyczynę kaca, może powodować wystąpienie takich objawów jak pragnienie, bóle głowy, zmęczenie czy suchość w ustach.

2. Jeśli masz wybór, wybierz alkohol “czysty” zamiast “kolorowego”. Kolorowe trunki zawierają kongenery, np. metanol, który jest silnie związany z objawami kaca.

Do najbardziej “kacogennych” alkoholi zalicza się

  • whisky,
  • burbon,
  • czerwone wino,
  • brendy.

W mniejszym stopniu

  • piwo,
  • białe wino,
  • gin.

3. Nie pij na pusty żołądek.

Alkohol bardzo silnie podrażnia błonę śluzową żołądka, co może wywołać nudności. Ponadto picie na pusty żołądek przyśpiesza wchłanianie alkoholu przez organizm.

Przed i w trakcie imprezy warto zjeść coś treściwego. Najlepiej bogatego w zdrowe tłuszcze, np.  czy spaghetti z pełnoziarnistego makaronu z passatą pomidorową i z solidnym dodatkiem oliwy z oliwek a jako przekąskę wybrać orzechy.

4. Uzupełniaj elektrolity i witaminę c.

Tak jak wcześniej wspomniałam spożycie alkoholu zwiększa diurezę, a co za tym idzie przyczynia się do utraty elektrolitów wraz z moczem. W czasie imprezy sylwestrowej możesz mieszać alkohol ze świeżo wyciskanymi sokami lub spożywać surówki warzywne z dodatkiem pomidorów czy papryki, dzięki którym dostarczysz organizmowi sporą dawkę witaminy C oraz potasu. Dobrym pomysłem może być również wypicie w międzyczasie – soku pomidorowego i/lub gruszkowego.

Pamiętaj również, że alkohol zawiera kalorie … i to całkiem sporo.1 gram czystego alkoholu dostarcza 7 kcal. Dla porównania – 1 g białka i węglowodanów 4, a 1 g tłuszczu 9 kcal.

Jak przekłada się to na praktykę? Poniżej znajduje się kaloryczność wybranych alkoholi w danej objętości

  • 500 ml piwa – 245 kcal
  • 25 ml wódki – 45 kcal
  • 150 ml czerwonego wina – 102 kcal
  • 150 ml szampana – 114 kcal.

 

Mam nadzieję, że pomogłam 🙂 jeśli tak będę wdzięczna za dzielenie się wiedzą z innymi.

 

 

 

 

Jeśli Ci się spodobał ten post to polub lub udostępnij.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top